Het einde is in zicht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Bruijnes - WaarBenJij.nu Het einde is in zicht! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Bruijnes - WaarBenJij.nu

Het einde is in zicht!

Blijf op de hoogte en volg Simone

04 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Ik ben nog maar 3 weken in Suriname en dan moet ik al afscheid nemen. De afgelopen maand heb ik weer een heleboel mooie, leuke en bijzondere dingen meegemaakt.

Natuurlijk begon december met Sinterklaas, we hebben met de hele groep lootjes getrokken en gedichten voor elkaar gemaakt. Op vrijdagavond 4 december zaten we gezellig met z'n allen Sinterklaas te vieren terwijl het super warm was, een bijzondere ervaring toch weer. We hebben het die avond niet te laat gemaakt omdat we de volgende dag op trip zouden gaan naar Bigipan. Zaterdag 5 december gingen we, na heeeeeeeeeel lang te hebben gereden en daarna nog een stukje op een boot te hebben gezeten, waren we er. Een huis midden op de rivier, erg leuk maar ik vond het wel een beetje benauwend. Je zat met z'n allen in dat huis en kon er niet even af. 's avonds gingen we op zoek naar een kaaiman, helaas hadden ze er geen zin in. Het varen onder de mooie sterrenhemel was wel ontzettend mooi, je kunt je niet voorstellen hoeveel sterren je dan ziet. De volgende dag gingen we kijken naar flamingo's en nog veel meer vogels, deze vogels komen vanuit o.a. Curaçao. Ik vond het een erg mooi gezicht, zoveel vogels die over je heen vliegen en met z'n allen in grote bomen gaan slapen. Daarna gingen we ons nog insmeren met modder, heerlijk! Gooien met modder hoort er natuurlijk ook bij maar dat vond niet iedereen leuk (haha maar ik wel). Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit de minst leuke trip vind die ik tot nog toe heb gedaan. We zaten heel lang in de bus en hebben uiteindelijk heel weinig gedaan. Ook de omgeving vond ik minder mooi, het is veel meer een bos dan echt jungle.

Hierna braken de laatste stage weken aan. Tot aan de kerstvakantie hebben we stage gelopen op de scholen en daarna zijn we thuis aan de slag gegaan. We hebben zoveel mogelijk oefeningen uit de database geoefend met de remedial teachers en medewerker leerlingenzorg, zodat ze er straks zelf mee verder kunnen. Ze gaven aan dat ze het jammer vonden dat wij er straks niet meer zijn en dat ze het ook lastig lijkt om het zelf te gaan doen. We zijn dus ook heel benieuwd in hoeverre ons project wordt voortgezet. Wel was het heel leuk om te zien dat sommige kinderen al echt vooruit gingen en ze waren elke keer erg enthousiast als ze met ons mee mochten voor een behandeling. De komende weken zijn we nog bezig met ons portfolio die we uiteindelijk moeten inleveren op het Windesheim en we hebben nog een evaluatie gesprek op de scholen waarbij we de vernieuwde database overhandigen. Ons doel was om in de praktijk te kijken wat er verbeterd kon worden aan de database en dit hebben we dus gedaan.

Met kerst zijn we naar Apiapaati geweest, dit is een resort in het binnenland van Suriname. Wat was dit een gaaf weekend!! Vrijdagochtend, eerste kerstdag, werden we om 6 uur bij SuForYou verwacht ( de organisatie waarmee we gingen). Er stond een waar kerstontbijt voor ons klaar, zo leuk!! Toen we dit allemaal op hadden, vertrokken we richting Atjoni, dit was 3,5 uur rijden. Daar hebben we wat gegeten en vervolgens gingen we verder met bootjes, dit was ongeveer 4,5 uur varen. Erg leuk zou je zeggen alleen iets minder dat het keihard ging regenen, zeiknat waren we. Minouk en ik waren wel zo slim geweest om een soort tentje te maken van een handdoek en een regenjas, zodat onze spullen wel droog bleven. Eenmaal aangekomen op Apiapaati was iedereen al redelijk moe door de lange reis. We gingen ons even opfrissen en daarna mochten we aan tafel. We kregen een uitgebreid kerstdiner, super leuk en lekker!! Ik ben daarna redelijk op tijd gaan slapen, ik was echt kapot. We sliepen in kleine houten huisjes met bedden, was prima te doen. De volgende dag gingen we 's ochtends de Ananasberg beklimmen, dit was echt heel gaaf!! Een heel stuk door de jungle lopen en vervolgens de steile granieten berg beklimmen, ik had wel even een hartslag van 320. Het uitzicht was super mooi. Op de terug weg door de jungle kwam er een spin op mij zitten, Merle gilde zo hard dat iedereen dacht dat die bij haar zat hahah. Maar aangezien ik alle dieren leuk vind, lag ik hier niet wakker van. Dat ik van dieren houd en niks eng vind, weet iedereen hier ook al. Ik kon dus weer enorme sprinkhanen van huisjes afhalen en spinnen bekijken of ze giftig waren of niet, haha.
Na de klim gingen we met de boot naar de overkant van de rivier waar enorm mooie watervallen waren. Hier kon je in gaan zitten en je kon er heerlijk zwemmen. Ook gingen we nog met een band achter de boot aan. 's avonds kregen we weer een heerlijk kerstdiner en werden er spelletjes gedaan en gedanst bij het kampvuur. Ook nu lag ik er wel weer op tijd in want zo'n dag sloopt je enorm. De volgende dag gingen we 's ochtends naar een paar marron dorpen, hier kon je zien hoe primitief mensen nog leven in het binnenland. Wassen en de afwas wordt in de rivier gedaan en ze leven in simpele kleine houten huisjes. Na de wandeling door deze dorpen gingen we een heel stuk varen. Door de stroomversnellingen waardoor we elke keer zeiknat waren haha wel erg gaaf! We stopten bij een waterval en hier mochten we in springen, super vet!! Zwemvest aan en springen maar, wat een avontuur. Ook kon je een heel stuk langs de waterval lopen over de rotsen, wat was dat mooi! 's avonds weer heel lekker gegeten en spelletjes gedaan. De volgende dag was het al tijd om weer terug naar Paramaribo te gaan, helaas maar wat heb ik ontzettend genoten van deze trip. Wat iets minder was, is dat zo ongeveer iedereen ziek was na de trip.

Oud en nieuw in Suriname!! Daar had ik al een hele tijd naar uitgekeken, iedereen vertelde hoe gaaf dat hier zou zijn. Helaas was ik echt ziek en heb ik oudjaarsdag niet meegemaakt. Gelukkig kon ik er 's avonds wel bij zijn, toen hebben we flink gefeest bij Zus & Zo. Met elkaar aftellen en iedereen gelukkig nieuwjaar wensen in het mooie Suriname. Ik vond het erg leuk!! Helaas was er om 00:00 u niet zoals in Nederland heel veel vuurwerk, dat wordt hier overdag gedaan.

En dan is het einde al in zicht. Nog 3 weken ben ik hier in Suriname want de 24ste vlieg ik, samen met 6 anderen, naar Bonaire. Gelukkig gaan we nog wel een aantal leuke dingen doen de laatste 3 weken. Aankomend weekend ga ik, met 5 hele lieve meiden, naar Avanavero ( het westen van Suriname). Hier schijnen hele mooie watervallen te zijn en veel dieren! Ik heb er erg veel zin in. In de laatste week ga ik nog 2 dagen op trip, namelijk naar Galibi. Hier leggen de zeeschildpadden hun eieren, ik hoop dat we ze te zien krijgen.

Ik zie er best wel tegenop om afscheid te nemen van alle mensen hier. De groep studenten waarmee we hier zitten, voelt echt als een familie. Je hebt 4 maanden lang super veel met elkaar gedaan en gedeeld, om dit los te laten vind ik wel moeilijk. Ook het heerlijke weer, de fijne chille cultuur en het mooie land ga ik missen. Ik ga de komende weken dus nog enorm genieten van het mooie land en de mooie mensen om mij heen!!

Liefs, Simone

  • 04 Januari 2016 - 20:14

    Everlien :

    Hoi Simone,
    Ik heb je verhaal gelezen wat gaaf daar! ! Je doet en prachtige ervaring op en ziet ook nog eens veel van het land. Geniet er nog een poosje van, dit zijn mooie herinneringen voor later.
    Groet, Everlien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Simone

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1266
Totaal aantal bezoekers 4351

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 12 Februari 2016

Mijn eerste reis

26 September 2015 - 11 Februari 2016

Minor ISD in Suriname

Landen bezocht: