De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Bruijnes - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Simone Bruijnes - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

05 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Zo, de eerste week in Suriname zit er alweer op. Als het zo verder gaat dan vliegen die 4 maanden om!
26 september was het dan eindelijk zover. Op zaterdagmorgen om 8:15 moesten we ons verzamelen op Schiphol, daar hebben we nog wat gedronken met onze ouders/vrienden en hebben we een groepsfoto gemaakt. Om 11:15 zaten we in het vliegtuig en kon de reis beginnen, het was een rustige vlucht en de tijd ging eigenlijk best snel. Om 15:00u, Surinaamse tijd, kwamen we aan in Suriname. De warmte die je tegemoet komt als je het vliegtuig uitstapt is echt onbeschrijfelijk, dat moet je meegemaakt hebben. Op het vliegveld moesten we super lang wachten, we maakten dus gelijk kennis met de Surinaamse cultuur: Rustaaag!! Toen alles geregeld was op het vliegveld, werden we met een bus naar onze appartementen gebracht. We konden zo al veel van het land zien en het viel dan ook gelijk op dat het best een arm en onderontwikkelt land is. Huizen die van ellende nog net niet uit elkaar vallen, veel zwerfhonden en veel oude gebouwen die leeg staan. Maar ook was te zien dat het een erg mooi land is, de palmbomen brachten me gelijk een vakantiegevoel en de natuur is erg mooi en groen.
Onze groep van 17 studenten werd doormidden gesplitst, wij zitten met 12 studenten in een appartementencomplex en de 5 andere studenten zitten in een huis. Toen we aankwamen bij het appartementencomplex hebben we de huisjes verdeelt, hebben we gegeten en kwam onze stagebegeleidster langs om wat dingen uit te leggen. We zijn nog even blijven zitten maar al snel sloeg de vermoeidheid toe en zijn we lekker gaan slapen.

De eerste week stond meer in het teken van acclimatiseren en het ontdekken van de omgeving, vakantie zeg maar:p. Maandag hebben we bijvoorbeeld onze fietsen opgehaald, dit was een tocht van 4 uur lang met 35 graden. Geloof me, je zweet op plekken waarvan je niet eens wist dat je er kon zweten. Achteraf gezien waren we ook wel een ''klein'' stukje omgereden haha. Verder zijn we naar verschillende supermarkten geweest. Je hebt de chinees, dit zijn kleine supermarktjes gerund door Chinezen. De Combe, dit is een hele grote supermarkt maar wel erg oud, alle producten worden met de hand aangeslagen en het is er super warm. Dan heb je nog de Tulip, dit is serieus de grootste supermarkt die ik ook heb gezien! Ze hebben hier echt alles wat je ook in Nederland kunt kopen. De Tulip is in verhouding wel erg duur, sowieso zijn de boodschappen hier duur. Uiteten is in veel gevallen goedkoper, wat een pech.

We zijn deze week een aantal keer wezen zwemmen bij hotels. Dit was een daverend succes, door het water zijn verschillende mensen verandert in Shrek haha. Maar voor de afkoeling was het erg lekker. Donderdag zijn we naar Havana geweest, dit is een uitgaansplek waar op de donderdagavond veel studenten komen. Voordat we gingen stappen hebben we wat gegeten bij Zus en Zo en daarna gingen we met een partybus door naar Havana. Super grappig, een bus met open dak en genoeg plek om te dansen. De muziek keihard en zuipen maar, hilarisch. Havana was ook erg leuk, zeker voor herhaling vatbaar. Helaas moesten we wel redelijk op tijd naar huis omdat we de volgende dag een gesprek hadden over ons project, later in dit verhaal vertel ik daar iets meer over. Zaterdag was er een festival bij een hotel. Dit was echt super gaaf!! lekker zwemmen in het zwembad, dansen op de muziek en genieten van het uitzicht op de Surinaamse rivier.

Het appartementencomplex is ook erg gezellig, we eten vaak bij elkaar en 's avonds zitten we ook vaak bij elkaar om spelletjes te doen en gezellig te kletsen. Ik merk dat ik het heerlijk vind om mensen om me heen te hebben, is eens wat anders dan op jezelf wonen. Maar af en toe is het ook heel fijn om even alleen een boek te lezen of een filmpje te kijken.

Maar goed, het lijkt nu net of ik hier alleen maar ben om vakantie te vieren en dat is natuurlijk niet de bedoeling!! Zoals ik eerder vertelde hebben Jolien en ik vrijdag een gesprek gehad over ons project. De vorige logopedie studenten hebben een database gemaakt met allemaal logopedische oefeningen en nou is het de bedoeling dat wij verder gaan met dit project. Dit houdt in dat we gaan observeren op 5 scholen, hoe de database wordt ingezet. Ook gaan wij de leerkrachten leren hoe ze de database het beste kunnen gebruiken en coachen we hen daarin. Verder was er ook de vraag of wij kinderen kunnen behandelen met de database, dit klinkt erg leuk maar het is wel even de vraag in hoeverre dit haalbaar is. Er zijn veel kinderen met taalontwikkelingsachterstanden en dit is niet in 1 of 2 behandelingen op te lossen. Wij zijn er maar 4 maand en op die 5 scholen zitten 1500 leerlingen. Hier moeten we het dus nog over gaan hebben met onze docent van Windesheim.
We hebben nu nog een week waarin we ons gaan voorbereiden op het project en vanaf volgende week maandag beginnen we met onze stage. 5 dagen in de week van 8 tot 13:00u zijn we dan bezig op de scholen.
Ik ben erg benieuwd maar heb er wel super veel zin in!!
Tot de volgende blog!

• 05 Oktober 2015 - 20:01

Freek En Ottje Drenth :

Hallo Simone.

Leuk verslag. Lezen we gelijk ook hoe jullie leven en ook serieus bezig zijn.

Groetjes en tot begin volgend jaar, dan komen we langs.

Freek en Ottje.

• 05 Oktober 2015 - 21:52

Evelien:

Fijn wat van je te lezen, ik kijk uit na je volgende verhaal! Veel plezier!